söndag 6 maj 2012

Halloncupcakes med lemon curd och vit chokladfrosting


Halloncupcakes med lemon curd och vit chokladfrosting. Det hörs ju redan på namnet att dessa cupcakes inte kan vara något annat än helt perfekta. När jag såg receptet på den fantastiska bloggen heavenlycupcake fastnade jag direkt och oj vad gott det var! Jag kan inte skryta över några fantastiska bilder då kameran var trasig och jag fick nöja mig med halvdana bilder, men de smakade desto godare.

Halloncupcakes med lemon curd och vit chokladfrosting

  • 4 1/2 dl mjöl
  • 1 dl socker
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 ägg
  • 2 dl mjölk
  • 125 g smör
  • 250 g bär

Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret och låt svalna en aning. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke och ägg, mjölk och smör i en annan. Rör försiktigt ner de blöta ingredienserna i de torra. Fyll pappersformar i en muffinsplåt till 2/3 med smet och tryck ner några hallon i varje cupcake. Grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter. Ta ut cupcakesen ur muffinsplåtet och låt svalna på galler.

Lemon curd:

  • 3 ägg
  • 1,5 dl socker
  • Saft och skal från 2 citroner
  • 50 g rumstempererat smör

Vispa ägg, socker och citronjuice i en skål över ett vattenbad med sjudande vatten. Värm under omrörning tills krämen tjocknat (ungefär 65-70 grader). Ta av skålen från värmen och blanda i tärnat smör tills blandningen är slät. Tillsätt citronskal och låt svalna. Gröp ett hål i mitten av varje cupcake och fyll med lemon curd.

Vit chokladfrosting:

  • 200 g vit choklad
  • 200 g cream cheese (jag använder Philadelphia)

Smält den vita chokladen över vattenbad. Ta av chokladen från plattan och vispa ner cream cheese till en jämn smet. Låt svalna och ställ kallt för att fristingen ska stelna och bli lätt att spritsa. Spritsa sedan på frostingen på cupcaksesen.

3 kommentarer: