lördag 23 juni 2012

Världens godaste kladdkaka


Hoppas ni alla hade en härlig midsommarafton igår! Själv hade jag det toppen med härligt väder, dans runt midsommarstången och fantastisk mat. Jag älskar verkligen midsommarafton, det är helt klart en av årets bästa dagar, hela sommaren ligger framför, det är en fantastisk högtid och när det är fint väder kan det ju inte bli bättre. Men nu över till dagens härlighet - världens godaste kladdkaka.

Kladdkaka måste vara ett av de mest uppskattade kakorna här i Sverige. Jag menar, jag har aldrig någonsin hört någon som sagt: "nej tack jag gillar inte kladdkaka" till en bit. Kladdkaka är verkligen någon som passar alla, stora som små och alla har vi vårt favorit recept på den underbara kakan. Mitt recept kommer ursprungligen från boken Rosendals trädgårdscafé men jag har gjort lite olika ändringar för att kakan ska passa mig bättre. Detta är verkligen ett väl beprövat recept, jag tror inte jag var så mycket äldre än 7-8 år när jag bakade kladdkakan själv för första gången och sedan dess har den gjorts otroligt många gånger här hemma.

Jag funderade för ett tag sedan på vad jag kan ha bakat flest gånger men jag kunde verkligen inte komma på det. Men när jag rörde ihop den här kladdkakan sist kom jag på det, självklart är det detta kladdkakerecept. Så tro mig när jag säger att det inte finns någon godare eller enklare kladdkaka - inget recept är mer beprövat av mig än detta!


Kladdkaka


  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 5 msk kakao
  • 100 g smör
  • En nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Rör försiktigt ner vaniljsocker, vetemjöl och kakao. Smält smöret och häll ner i smeten. Rör till en jämn smet. Smöra och bröa en springform (cirka 24 cm) och häll i smeten. Grädda kakan i ugnen i cirka 25-30 minuter. Kakan får gärna vara lite kladdig i mitten. Pudra över lite florsocker över kakan och servera gärna med vispad grädde.

10 kommentarer:

  1. gu vilka fina bilder du tar och den ser helt oemotståndlig ut,yummi
    min favokladdkaka är med apelsintryffel,aldrig ätit godare än den men nu gör du så ja vill testa din.

    SvaraRadera
  2. Ser suuuper gott ut! Mumms älskar kladdkaka!

    SvaraRadera
  3. Älskar dina fina foton och jag tycker du har gjort kladdkakan så fin med rutmönstret! Önskar dig en fortsatt trevlig midsommarhelg!

    SvaraRadera
  4. Men om du vsär på att detta är världens bästa kladdkaka så får den hamna i favoriter! Detta måste testas!:D Dock så var bottnen på en oreo kaka som jag bakade här om dagen en utav dem godaste på länge!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin kladdkaka! Kul också att läsa om dig och din "kladdkake-historia" =) Tycker att du har många fina bilder på härliga bakverk i din blogg!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar också midsommar. Hela dagen är en enda stor fest för alla åldrar.
    Ungefär så här ser även mitt kladdkakerecept ut som har följt med mig sedan jag var barn. Så jag kan skriva under på att den är den godaste kladdkakan! Du har gjort den så fin dessutom.

    SvaraRadera
  7. Hej och kul att du har hittat till min blogg:-) Dina bilder är ju helt fantastiska och allt du bakat ser galet gott ut. Jag sitter bokstavligen och dreglar framför datorn:-)

    SvaraRadera
  8. Gjorde kladdkakan i går kväll och herregud så god den var! Godaste jag gjort faktiskt! :D

    SvaraRadera