torsdag 5 juli 2012

Pink ombre cake


För ett litet tag sedan fyllde två av mina småsyskon år och jag tog på mig uppgiften att göra en tårta till födelsedagsfirandet för släkten. Jag visste direkt att jag ville göra en ombre cake, en tårta med en gradvis skiftande nyans i en viss färg. Lite som en rainbow cake fast med endast en färg. Mycket av inspirationen fick jag från Linda Lomelinos underbara tårta. Min blev kanske inte lika vacker som hennes men tillsammans med lime curden och de färska jordgubbarna smakade den otroligt somrigt och så gott.



Pink ombre cake


Vaniljbotten

  • 115 g rumsvarmt smör
  • 4,75 dl strösocker
  • 8,3 dl vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3,5 dl isvatten
  • 4 äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker ljust och fluffigt. Sikta vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och tillsätt till smör och sockerblandningen omväxlande med isvattnet. Vispa äggvitor hårt och rör ner i smeten. Dela upp smeten i fem olika skålar och tillsätt lite färg i taget till önskade nyanser är nådda. Häll smeten i smorda och mjölade bakformar. Jag använde mig av fem stycken bakformar med en diameter på 20 cm. Grädda bottnarna i omgångar i mitten av ugnen, cirka 25-30 minuter. Låt svalna en aning i formen och stjälp sedan upp på galler för att svalna helt.

Lime curd


Receptet hittar ni här

Montering


  • 3 dl vispgrädde
  • 1 liter färska jordgubbar

Blanda lime curden med vispgrädde och dela jordgubbarna i skivor. Lägg den första bottnen på ett tårtfat, bred på ett lager lime curd och skivade jordgubbar. Upprepa tills alla bottnar utom en är använd. Lägg på den sista bottnen. Om du har tid, plasta gärna in tårtan och låt stå i kylen över natten så att den får chansen att vila och safta till sig ordentligt.

Marängfrosting


  • 5 stora äggvitor
  • 2,35 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker

Blanda äggvitor och socker i en värmetålig skål och placera över ett vattenbad. Låt vattnet i kastrullen sjuda och värm blandningen under konstant omrörning tills blandninen är cirka 65 grader. Om du saknar termometer kan du avgöra om blandningen är klar genom att ta upp lite av blandningen mellan fingertopparna och gnuggar den lätt. När sockerkristallerna har smällt och det inte längre känns kornigt mellan fingrarna är det dags att ta av skålen från vattenbadet. Ta bort skålen från kastrullen och vispa blandningen med elvisp eller köksassistent tills blandningen blir till en ordentligt vit och fast maräng. Vispa tills marängen har svalnat, cirka 10-15 minuter. Täck tårtan med frostingen och dekorera med jordgubbar.

2 kommentarer:

  1. Tycker också den blev jättefin! Spånar själv på tårta till sonens 5-årskalas i helgen... kanske får det bli något liknande denna, har ännu ej bestämt mig!

    SvaraRadera