söndag 26 augusti 2012

Enkel bärdessert


Vissa dagar är dagar då tiden bara försvinner. Då man har massa saker planerade och inte hinner med någonting alls av allt det som står på listan. Dagar då man har planerat för att göra en avancerad efterrätt men inser att den tid man i slutändan får över inte räcker någonstans alls. Då gäller det att ha någonting snabbt och enkelt att ta till som ändå smakar lika ljuvligt.

När jag för någon vecka sedan råkade ut för just detta kom den här bärdesserten till - flädermarinerade jordgubbar med vispad grädde och lime- och havresmul. Bortsett från tiden då jordgubbarna ska marineras (som man i värsta tid kan förkorta eller strunta i helt och hållet) går efterrätten på ett ögonblick. Så otroligt smidigt och så underbart gott. Dessutom är den perfekt efter en lite tyngre måltid då smaken är riktigt lätt och fräsch.

Kan det bli enklare? Eller godare?


Enkel bärdessert


Receptet räcker till 4 portioner.

  • 1 liter jordgubbar
  • 2 msk koncentrerad fläderblomssaft
  • 3 dl vispgrädde

Rensa och skiva jordgubbarna. Blanda tillsammans med fläderblomssaften i en skål och låt dra i minst 60 minuter.

Lime- och havresmul


  • 2 dl havregryn
  • 2 msk smör
  • 1 msk råsocker
  • Rivet skal av en lime

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda havregryn med smält smör, råsocker och rivet limeskal. Bred ut på bakpappersklädd plåt och rosta i ugnen i cirka 15 minuter. Rör om då och då så att smulet inte bränns.

Vispa grädden och varva omväxlande de flädermarinerade jordgubbarna med lime- och havresmulet samt vispgrädden i fina serveringsglas. Avsluta med en skivad jordgubbe på toppen som dekoration.


Ja, jag erkänner. Det var inte svårt att äta upp den här desserten. Och jag skulle enkelt ha kunnat äta ännu en portion...

10 kommentarer:

  1. Det är så kul med snabba och lätta tips. Det ser ju supergrant ut! Och jag som verkligen älskar bärefterrätter.

    SvaraRadera
  2. Mmmm mums, kan man få en smakportion? ;)

    SvaraRadera
  3. Snygg och bekväm dessert! Dock skulle jag utesluta lime, då jag inte är så förtjust i det :)

    SvaraRadera
  4. Underbart! Och lyxigt:) Snygga bilder har du fått till också! Kram

    SvaraRadera
  5. Vad gott, och enkel dessert att svänga ihop!

    SvaraRadera
  6. vad underbart aptitligt de ser ut

    SvaraRadera
  7. sv: Var med & TÄVLA om ett ”Cupcake-halsband” på min blogg ♥
    http://muzicmecupcake.blogg.se/2012/august/tavling-i-samarbete-med-beccadesignse.html


    Kramis ♥

    SvaraRadera
  8. Det verkar riktigt gott :) Jag ska helt klart testa att göra det någon gång :D

    SvaraRadera