torsdag 30 augusti 2012

Grovt bröd med frukt och nötter


När jag en gång för länge sedan fick frågan om min favoritlukt hade jag väldigt svårt att välja en doft som jag gillade mer än alla andra. Jag kom på flera olika dofter, havsvatten, blommor, parfym, det var svårt att välja en. Och det är inte enklare nu. Faktum är att om jag skulle få samma fråga idag skulle jag ha ännu svårare att välja endast en doft. För numera är doften av nybakat något som jag tycker är helt underbart. Och något av det bästa är faktiskt nybakat bröd. Jag får så många associationer av bröddofter, kanske beror det på alla olika bröd jag smakat genom åren, kanske på att jag helt enkelt är en stor brödfantast. Vad det än beror på var detta bröd något av det ljuvligaste jag har känt lukten av. Och dessutom något av det godaste jag smakat.

Det är så roligt att baka eget bröd. Även om det tar lite tid är det i slutändan helt klart värt det, det smakar så otroligt gott och man vet precis vad som finns i. Detta grova bröd är verkligen ett perfekt bröd att utgå från. I och med att havregrynen, krossen och fröna skållas över natten blir brödet riktigt saftigt. Det går dessutom att variera nötter, frukter och annat efter vad som finns hemma.

 

Grovt bröd med frukt och nötter

 
Receptet räcker till ett stort bröd.
 

Skållning, dag 1

 
  • 1 dl vetekross
  • 1 dl rågkross
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl solroskärnor
  • 0.5 dl krossade linfrön
  • 1.5 tsk salt
  • 3.5 dl kokande vatten
 
Blanda samtliga torra ingredienser i en bunke. Häll över det kokande vattnet och rör om. Sätt plastfolie över bunken och låt stå över natten.
 

Dag 2

     
  • 5 dl filmjölk
  • 0.75 dl mörk sirap
  • 1 dl torkade aprikoser
  • 2 dl hasselnötter
  • 2.5 dl rågmjöl
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk brödkryddor
  • 1.5 tsk bakpulver
  • 1.5 tsk bikarbonat
  •  
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda filmjölk och sirap i en stor bunke. Grovhacka aprikoser och nötter och blanda tillsammans med mjöl, bakpulver och bikarbonat. Rör ner i filmjölken tillsammans med ingredienserna från dag 1. Lägg ett bakplåtspapper i en stor, avlång bakform. Häll i smeten och strö över lite solrosfrön. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 75 minuter. På grund av skållningen innehåller brödet en hel del vatten och kan vara inne väldigt länge, det är ändå otroligt saftigt! Täck eventuellt brödet med aluminiumfolie för att det inte ska brännas på ytan. Låt brödet svalna i formen, stjälp sedan upp på galler och låt svalna helt. Brödet ska sedan helst vila en dag innan det äts.
 

Brödet är otorligt saftigt i sig så det är knappt det behövs något pålägg. Processen kan kännas lite lång men det är väldigt enkelt. Och den som väntar på något gott...


10 kommentarer:

  1. Bröd med mycket nötter, frön, tokad frukt och annat elände är ju hur gott som helst!

    SvaraRadera
  2. Tror jag gör något liknande bröd, blir så gott! Filmjölksbröd med bikarbonat är verkligen så smidigt och gott, yummie! :)

    SvaraRadera
  3. Perfekt, det här ska jag baka i helgen! Ser supergott ut!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig att nybakat bröd luktar såå gott! Och en nybakt macka som fortfarande är ljummen när man brer smör på den går inte av för hackor:)

    Så många goda recept och bildr du har på din blogg. Jag ska läsa lite bättre i helgen.

    SvaraRadera
  5. Brödet ser verkligen supergott ut! Ge mig nybakt bröd, smöret som smälter & en skiva ost så är jag i himmelen :)
    Jättefin blogg med massa härliga recept & fantastiskt fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Jag gör ett liknande bröd ibland och det är jättegott, men då har jag ingen fördeg. Blir det ännu bättre med fördeg tror du? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skållningen bidrar till att brödet blir ännu saftigare. Dock tror jag inte att det är något problem med detta bröd då det redan är så saftigt, men jag gissar på att det ändå borde göra någon slags skillnad :)

      Radera
  7. Det ser både gott och riktigt häslosamt ut! Frukt och nötter är kanon att peta i brödet:) Ha en riktigt fin och härlig lördag:) Kram

    SvaraRadera
  8. de här brödet liknar exakt de vi brukade göra på bageriet,men de la även russin i.supergott

    SvaraRadera
  9. Jag älskar detta bröd, det är det recept jag använder varje gång jag bakar bröd (fast jag byter ut filmjölken mot sojayoghurt eftersom jag är mjölkproteinallergiker). Har du funderat på att börja skriva i bloggen igen?? Alla dina recept är superhärliga!

    SvaraRadera