söndag 2 september 2012

Vinbärskaka


På sensommarn svämmar våra vinbärsbuskar i trädgården fullkomligt över av vinbär. Vi har både svarta och röda vinbärsbuskar som alltid har massa härliga bär. Jag brukar plocka och baka med så mycket av vinbären jag hinner med och sedan frysa in resten. Perfekt att ta fram i mitten av vintern när sommarens bärplockande känns så långt borta man kan komma.

Denna vinbärskaka blev ett av de många projekten jag hade med sommarens vinbär. En ljuvligt god och enkel kaka med både röda och svarta vinbär. Jag gjorde kakan i en rosform av silikon jag fick för några månader sedan. Med lite grädde på toppen var bärlyckan total!


Vinbärskaka


  • 5 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/4 tsk salt
  • 115 g rumstempererat smör
  • 4 dl socker
  • 3 ägg
  • 0.8 dl kokosflingor
  • 1 dl mjölk
  • 200 g vinbär (jag använde både röda och svarta bär)

  • Eventuellt florsocker
  • Vispgrädde till servering

Sätt ugnen på 175 grader. Sikta ner mjöl, bakpulver och salt i en stor skål. Vispa smör och socker ljust och pösigt. Rör ner ägg och vispa ordenligt till en fluffig smet. Tillsätt kokosflingor, rör ner mjölken och blanda till en jämn smet. Rör försiktigt ner mjölblandningen i tre omgångar, blanda försiktigt mellan varje omgång. Häll hälften av smeten i smord och mjölad form (smeten räcker till en form på cirka 26 diameter, jag använde mig av en silikonform). Strö över hälften av vinbären. Häll sedan i resten av smeten och strö över resterande vinbär. Tryck försiktigt ner bären så att de täcks av smeten. Grädda i cirka 50-60 minuter. Kakan är färdig när en sticka kommer ut torr från mitten av kakan.

Pudra över lite florsocker och servera kakan med vispad grädde och färska vinbär, gärna ljummen.



7 kommentarer:

  1. Så fin kaka! Och gott med de syrliga bären!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken fin kaka. Ser riktigt smarrig ut mums. Jag vill direkt sträcka mig fram och ta en smakbit av den ;)

    Hos oss blev det en hel del vinbär och visst har jag fryst in några också... fint att ta fram en bit av sommaren när snön ligger ute i trädgården :)

    SvaraRadera
  3. kakan blir så fin med den formen,har oxå en sån.
    ser ju super god ut oxå,hade ja vinbär skulle ja absolut testa

    SvaraRadera
  4. Vilken fin kaka! Jag tycker att de har varit svårt att hitta roliga recept med röda vinbär. Det är ett underskattat bär tycker jag. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Så gott det ser ut och bilderna är jättefina!

    SvaraRadera